tisdag 15 maj 2012

"Vinterviken" av Mats Whal.

Boken handlar mest om ungdomar som försöker skapa sin egen värld där de kan trivas bäst.
Huvudpersonen heter John-John. Han saknar pappa, som lämnade John-John då han var liten, och ofta drömmer om honom. Han bor hemma hos mormor, för att han hatar sin styvfar. När John-John hotar mammas sambo till liv och han försvinner hemifrån flyttar John-John hem tillbaks och bor där med sin mamma och storasyster.
John-Johns och hans bästa kompis Sluggo hamnar tillsammans i massa knepiga situationer. Dessutom problemen som de skapar själva så finns det nazistisk grupp av undgommarna i stan, som vill göra illa saker mot invandrare. John-Johns pappa var mörkhyad och han ser ut vara invandrare också. Tills slut fick Sluggo välja mellan bästa kompis, John-John, och de nya kompisarna nazisterna.
Samtidigt då hösten kom, kom kärlek också. John-John börjar samma klass i gymnasium med en tjej som han blev kär från första ögonblick. Hon heter Elisabeth. Hennes liv verkar vara perfekt, men även i de rika familjerna finns problem som inte ens pengar kan fixa.
Boken utspelar sig i Stockholms län. Man kan säga att denna boken handlar om ett år i John-Johns liv. Jag tycker om att läsa böcker där man kan tydligt förstå hur mycket tid har gått sedan sista viktiga händelsen och "Vinterviken" är en av de böckerna.
Jag har skrivit förut om vad jag tycker om olika personer i boken så jag vill inte upprepa mig igen. Det enda jag kan tilläga är att jag tycker att vissa handlingar vad gjorda alldeles för hastigt. Som t.ex. när John-John och Sluggo bröt in i Elisabeths hem. Man borde tänka innan man gör någonting så dumt om det är verkligen värt att göra det och vem kommer att ta konsekvenserna.
Även om jag har sagt att jag har vuxit upp från böcker som handlar om kärlek, pengar och andra ungdomarnas bekymmer, så tyckte jag mycket om Mats Whals boken. Det var mycket spännande att läsa om problem som uppstår i samhället mellan svenskar och invandrare och dessutom relationer i familjer, speciellt när man har förlorat en familjemedlem.

En scen från filmen "Vinterviken" 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar