tisdag 22 november 2011

v.47

”Kamrater” är en roman som väckte sorgliga känslor i mig.
Boken handlar om tre vänner som tillsammans har varit i krig och nu försöker bli en del av den nya samhälle i Tyskland. Vajer kväll dränker de sina minnen i glas med whisky. En av de är romantiker en annan äventyrare och den den yngsta Robin är bara en levande varelse utan känslor, utan kärlek... En kväll, när grabbarna skulle ta en tur med sin bil, bjöd en okänd man de att tävla om vilken bil som åker fortast. Den stackars mannen visste inte att den dåliga utsidan gömmer en kraftfull motor. De tre vännerna vann lätt över honom. När de två bilarna stannade för att hälsa på varandra, klev en förtjusande dam ut. Robin visste inte då att hon kommer att bli hans älskarinna och såra honom väldigt mycket.
Jag tycker att boken var värd tiden som jag har spenderat medan jag läste den. Det tog tre veckor för mig att läsa den, men tankarna om boken snurrar fortfarande i mitt huvud. Man försöker tänka sig in i deras situation. Hur skulle jag göra då? Vad skulle jag säga? 
Mest reagerade jag på att människor drack alkohol och körde bil. Jag förstår inte än om det kunde stämma eller om det var bara författaren som överdrev. 
Boken var väldigt realistisk. Jag är säker att någonting liknade har hänt på den här planeten. Detta gjorde att jag som läsare fick så många tankar runt det som författaren skriver i boken. 
Den förtjusande damen, Pia, som efter ett tag blev ihop med Robin. Hon var en jätteintressant karaktär, tyckte jag och det tycker jag fortfarande. Pia utstrålade kvinnlighet,  skönhet och godhet. Jag tyckte att hennes syn på världen även visade att hennes dagar på Jorden är räknade. 
Boken ”Kamrater” rekommenderar jag till de som gillar sorgliga berättelser om krig, vänskap och kärlek. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar