onsdag 28 september 2011

När man har lite tid över

Förra veckan läste jag en bok, som både äldre och yngre personer borde läsa.
Boken heter "Rasmus på luffen" och är skrivit av en känd svensk författare Astrid Lingren.
Jag tyckte att boken var både ledsen och glad, spännande och mycket kärleksfull.
Huvud person heter Rasmus. Han är som alla andra pojkar i hans ålder, men... Det är väldigt ofta det finns ett men och i detta fall är det ingenting roligt. Rasmus har inga föräldrar. Stackars pojken bor i barnhem med andra livets utsatta barn. Livet är inte det lättaste där och en dag bestämmer han sig för att flytta därifrån.
Första natten var det svårt att somna till lilla Rasmus. Han kände sig så ensam och ledsen. Jag ofta säger att morgonen är smartare än kvällen. Och det var det för Rasmus också. Nästa morgon träffar han en äldre man. Oscar heter han. Oscar som en gammal hund vandrar runt landet och ber folk om mat och plats där han skulle kunna övernatta. Rasmus har ingen aning om de äventyr som kommer han att uppleva tillsammans med Oscar.
Om ni har inte läst denna boken, jag rekommenderar göra det. Ni kan tänka att det är barnsligt, men jag säger att det som en medicin som är mot egoism, materialism och andra 2000 - talet sjukdomar.

1 kommentar:

  1. En bok kan inte vara ledsen och glad. Boken kan göra dig ledsen och glad. Boken kan innehålla sorg och glädje.

    Kul att du gillade den. När jag var lite så tyckte jag att filmen om Rasmus på luffen var läskig :)

    SvaraRadera